Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

الفنانة سماح أنور: “احنا المرضي النفسيين والقتلة و المدمنين و الموتورين”!

الفنانة سماح أنور

ندى أيوب – بيروت

عبّرت الفنانة سماح أنور عن استيائها الشديد من الموضوعات التي تركز عليها الأعمال الفنية العربية والمصرية، فكتبت على صفحتها في موقع فايسبوك:

“احنا نعمل المرضي النفسيين والقتلة و المدمنين و الموتورين .. وهم يعملوا الرومي و حرين… و الله احنا كصناع فن …. في مصر … جامدين و ناصحين قوي قوي قوي …أووووماااال !!!”

جاء منشور سماح تعليقاً على خبر تجسيد الفنان العالمي “ليوناردو دي كابريو” لشخصية جلال الدين الرومي، في فيلمه الجديد (Rumi).

ومن التعليقات على المنشور:” خلينا احنا في عبده موته و ولاد رزق و شارع الهرم”، ” اللي عجبني انهم رسموا صورة تخيلية للشخصية يمكن لسه لم يبدأوا أصلا في تصوير أي مشهد .. عملوا دعاية راقيه للفيلم لو تم عرضه بأي دور عربية لكانت الدعاية سبقت الحدث … هي دي صناعه السينما بجد موضوعاً و اقتصاداً و نشر فكر… الكلّ منتظر الفيلم بالرغم من أنه قد يعرض الشخصية بطريقة تكون على غير ما نأمله”…

الفنانة سماح أنور ناشطة جداً على السوشيل ميديا، تبدي رأيها فتنتقد حيناً وتمتدح حيناً… وقد تناولت برامج المقالب على صفحتها الشخصية بالقول: “كوميديا الاهانة، يرفع رايتها ويشجعها ويروج لها عاشقو الجهل والغلظة والتخلف، و لما تنخفض نسب المشاهدة لتلك النوعيات حاقتنع اننا مش كده ولا حاجة”!

كما شكرت السيناريست أحمد عبد الفتاح علي كتابتة الرائعة لمسلسل “كلمة سر”: “على الحيرة اللي مخليني فيها كل يوم انا قربت ابقي زي أدم”!

وانتقدت أنور الممثلين الذين تفرض عليهم أدوارهم التحدث بلغة أجنبية لا يجيدونها :

“مش قادرة اتصور انه لسه لحد النهارده بيجيبوا ممثلين في ادوار محتاجة حد بيعرف انجليزي لانه خواجة او فرنساوي او ايطالي الخ و بيجيبوا ناس بتهبل و تهرس في النطق و اللغة بشكل يوجع المخ و القلب و يكسف بصراحة … المدهش جدا ان لا المخرج و لا المساعدين و لا اي حد في كووووووووووول الشعب اللي في التصوير حتي قال ايه ده يا جماعة ..؟؟؟!!!! … و لسه بيقولوا لبعض … ماحدش حاياخد باله ….   كووووووووووووووووولنا واخدين بالنا و بنضحك علي الهبل و الجهل ده …. ارررررررررررحمونا”!

وخاطبت الفنان محمد رمضان في منشور آخر أرفقته بصورة له:

“مشهد موت رفاعي … بجد مش معقول هذا الممثل الكبير العظيم، ألف شكر … مجهودك و إصرارك و ثقتك في الله و في نفسك ” وحدك ” من بعد ربنا … هي دي الأسطورة اللي بقت حقيقة ملهمة لكل الناس اللي معاك و اللي عاملين فيها مش …. انت فنان عظيم و محترم وذكي جدا…  الف شكر على المتعة اللي بتحققهالي مشاهدة فنك المدهش … و الف شكر على كونك مثالاً رائعاً  للنجاح الطيب المدوي …الف شكر … محمد رمضان “!

اخترنا لك